ETICKÉ DÍLNY® PRO 1. STUPEŇ ZŠ (a MŠ)
JAK SE MÁŠ?
Posílení komunikačních dovedností, ohleduplnosti, zvládání emocí, prevence šikany a agrese
Cíle programu: Děti se učí rozeznávat a pojmenovávat 4 druhy emocí – radost, smutek, strach a hněv, učí se reagovat na tyto emoce u sebe i u druhých. Pomocí aktivit, scének, her a písničky se učí na tyto emoce správně reagovat u sebe i u druhých. Žáky provází programem maňásková loutka.
Cílová skupina: MŠ, 1.-2. ročník ZŠ
HRAJEME SI SPOLU
Posílení spolupráce, ohleduplnosti, zvládání konfliktních situací, prevence šikany a agrese
Cíle programu: Děti se učí vidět výhody vzájemné spolupráce oproti soupeřivosti, dalším výstupem je uvědomění, že je třeba být při hraní trpělivý, umět počkat a nikoho neodstrkovat. Prostřednictvím hravých aktivit, popletené pohádky, písničky a divadla s plyšáky děti tyto dovednosti prakticky aplikují. Žáky provází programem maňásková loutka.
Cílová skupina: MŠ, 1.-2. ročník ZŠ
BUĎME KAMARÁDI
Posílení komunikace, ohleduplnosti a schopnosti čelit tlaku vrstevníků, prevence šikany a agrese
Cíle programu: Děti si osvojují důležité principy dobrého kamarádství a prakticky je aplikují. Učí se reagovat na chování vedoucí k šikaně, projevit své emoce a potřeby, vcítit se do emocí druhých. Žáky provází programem maňásková loutka.
Cílová skupina: MŠ, 1.-2. ročník ZŠ
JAK SE CHRÁNIT
V NEBEZPEČNÝCH SITUACÍCH?
Základní vzorce bezpečného chování, zvládání stresových situací, schopnost rozhodování
Cíle programu: Děti se učí rozpoznat nebezpečné situace a místa, uvědomit si rizika v reálném životě i na internetu, porozumí hranicím v intimních dotecích od cizích i blízkých osob. Hravou formou rozeznávají důvěryhodné osoby od potenciálního agresora.
S pomocí maňáskové loutky a ve scénkách trénují, jak se správně zachovat v různých nebezpečných situacích nebo jak si přivolat pomoc.
Cílová skupina: 1.-2. ročník ZŠ.
JAK SE STALO, ŽE JSEM TADY?
Informace o rozdílech mezi mužským a ženským tělem, o početí, vývoji a porodu dítěte. Bezpečný prostor pro kladení otázek, prevence rizikového sexuálního chování.
Cíle programu: Program podporuje přirozenou touhu dětí objevovat „tajemství dospělých“ a představuje sexualitu ne jako něco nevhodného a tajného, ale vzácného a cenného. Citlivým způsobem se děti dozvědí nejen o početí, vývoji a porodu dítěte, ale také o významu láskyplného vztahu rodičů pro vznik nového života.
Pro účast na programu je třeba souhlas zákonného zástupce.
Cílová skupina: 3. ročník ZŠ
JAK MÍT PĚKNÉ VZTAHY
V RODINĚ?
Vděčnost za rodinu a sourozence, empatie
a zdravá komunikace v rodině, zvládání konfliktních situací
Cíle programu: Děti se prostřednictvím diskusní aktivity učí vcítit do členů rodiny. Pomocí scének, příběhu a her se učí zdravě komunikovat a nacházet řešení pro nejčastější problematické situace mezi rodiči, dětmi a sourozenci navzájem. Učí se rozpoznávat, co v rodině mohou a co nemohou ovlivnit (např. úplnost/neúplnost rodiny). Jsou motivovány vyjadřovat členům své rodiny lásku a úctu.
Cílová skupina: 3.-4. ročník ZŠ
JAK SE STÁT DOBRÝM KAMARÁDEM?
Posílení komunikace, spolupráce, ohleduplnosti a všímavosti, prevence šikany a agrese
Cíle programu: Děti se učí principy dobrého kamarádství. Formou her, scének a interaktivního příběhu trénují, jak rozvíjet kamarádské chování ke všem dětem ve třídě, zejména vhodnou komunikaci, spolupráci a všímavost.
Třídní učitel dostane podklady pro návaznou práci se třídou.
Cílová skupina: 3.-5. ročník ZŠ.
JAK PŘEKONAT STAROSTI VE ŠKOLE?
Prevence šikany a agrese, posílení komunikačních dovedností a spolupráce, důležitost třídních pravidel
Cíle Programu: Děti si pomocí aktivit, her a praktického tréninku uvědomí, jaký smysl má pro ně školní docházka, respektování pravidel pro pohodové soužití ve třídě a jaký je rozdíl mezi otravováním a šikanou. Pomocí interaktivního příběhu o šikaně pochopí, co dělat a na koho se obrátit, pokud se ony nebo někdo ze školy ocitnou v podobné situaci. Porozumí, že na dobré atmosféře ve třídě se musí každý aktivně podílet.
Cílová skupina: 4.-5. ročník
JAK ZVLÁDNOUT SVOJE EMOCE?
Posílení vědomí vlastní hodnoty, prevence nadužívání internetu, zvládání přívalu emocí v problematických situacích, empatie ve vrstevnické komunikaci
Cíle programu: Děti se učí vnímat celou osobnost člověka, mít zdravé sebevědomí a ocenit na prvním místě jiné hodnoty, než pouhý vzhled. Pomocí příběhu, her a aktivit procházejí čtyřmi oblastmi, které v počátku puberty nejčastěji řeší: vzhled a vlastní hodnotu, nadužívání internetu, nestálost emocí a navazování vztahů.
Cílová skupina: 4.-6. ročník
JAK SPRÁVNĚ NALOŽIT SE SVÝMI PENĚZI?
JAK SE NEZTRATIT V ONLINE SVĚTĚ?
Základy finanční gramotnosti, nebezpečí zadlužování, ujasnění si důležitých hodnot, vděčnost a prosociálnost
Cíle programu: Děti se učí vyjádřit svůj vztah k penězům. Během interaktivního příběhu a aktivity „rodinný rozpočet“ se seznámí se základními principy finanční gramotnosti. Zážitková hra a diskuze o tom, co je bohatství, jim pomohou uvědomit si svoje životní priority a vnímat potřeby druhých.
Cílová skupina: 4.-5. ročník
Rozvoj kritického myšlení, prevence rizikového chování na internetu, posílení sebereflexe
Cíle programu: Pomocí her, scének a interaktivního příběhu se děti učí přemýšlet nad kvalitou a množstvím online obsahu, který konzumují. Upevňují si zásady bezpečného užívání internetu, uvědomují si potřebu držet si zdravý odstup a důležitost kamarádských vztahů a zážitků v reálném (offline) světě.
Cílová skupina: 4.-5. ročník
Doporučená skladba programů Etické dílny®
1. stupeň
