Etické dílny®
popis programů
Etické dílny® jsou certifikované a systematické programy primární prevence pro žáky 1. až 9. ročníku ZŠ (a odpovídající stupně gymnázií) a děti předškolního věku z MŠ. Obsahují širokou nabídku témat, specificky i nespecificky zaměřených, ze kterých si škola vybírá podle své potřeby nebo na základě našeho doporučení.
V programech Etické dílny® pomáháme dětem zorientovat se v sobě i ve světě kolem, učit se řešit každodenní problémy a obtížné situace bez nebezpečného experimentování a rizikového chování.
Programy jsou interaktivní, využíváme v nich pestrou škálu didaktických metod jako je hraní rolí, diskuse, skupinové aktivity a hry podporující komunikaci, spolupráci a kreativitu. Nejmenší děti bývají nadšené z maňáskové loutky.
Děti samy mají prostor nacházet vhodné odpovědi na mravní a hodnotové otázky a tvořivě se podílet na jejich řešení – nebýt jen pasivními posluchači, ale aktivními spolutvůrci.
Cíle programů Etické dílny®
Dlouhodobým cílem je osobní růst každého účastníka.
Děti získávají vztahové dovednosti, dovednosti
pro rozvoj osobnosti a charakteru a nástroje pro odolávání společenským tlakům a specifickým rizikům.
Kompletní katalog programů s podrobným popisem všech témat a ceníkem ke stažení zde.
CÍLOVÉ SKUPINY
a) Hlavní cílová skupina
- Žáci základních škol (1. – 9. ročník),
žáci osmiletých gymnázií (prima – kvarta), příp. 1. – 2. ročníku SŠ - Děti z mateřských škol předškolního věku
b) Další cílové skupiny
- Pedagogové, ŠMP
- Rodiče a zákonní zástupci žáků
CENA PROGRAMŮ
Reálná cena 2 200 Kč / 2hodinový program, 4 400 Kč / 4hodinový program. Plus doprava 8 Kč/km.
Částka zahrnuje: odměnu pro lektora, pomůcky, zprávu z programu včetně doporučení pro další práci se třídou, přípravu, vzdělávání, aktualizace programů, supervize, náklady na certifikaci…
Smluvní cena – pokud je reálná cena překážkou.
PRO HLADKÝ PRŮBĚH PROGRAMŮ NA VAŠÍ ŠKOLE
METODY PRÁCE
Etické dílny® naplňují všechny zásady efektivní primární prevence.
1) Kontinuita působení a systematičnost plánování
Díky široké nabídce témat ED můžeme spolupracovat se školou dlouhodobě a rozvíjet jednotlivá témata v postupujících ročnících.
2) Cílenost a adekvátnost informací i forem působení
U jednotlivých témat ED zohledňujeme věk, úroveň vědomostí, atraktivnost jednotlivých didaktických pomůcek pro danou cílovou skupinu i kontext dané skupiny.
3) Včasný začátek preventivních aktivit
S ED působíme již od předškolního věku MŠ a dále od 1. do 9. třídy ZŠ.
4) Propojení různých témat
Navrhujeme škole kombinace vhodných témat ED dle potřeb cílové skupiny, popř. doporučujeme jiné poskytovatele programů, nemůžeme-li vyhovět.
5) Pozitivní orientace
ED stojí na pozitivní motivaci prostřednictvím zkušeností a příběhů lidí, kteří se s problémy dokázali zdravě vypořádat.
6) Využití „KAB“ modelu
Působení na kvalitu postojů je základní hybnou silou ED. U všech témat je hlavním cílem získat důležité sociální dovednosti potřebné pro život, položit základ osobní identity a kvalitní komunikace s okolím.
7) Využití „peer“ prvku, důraz na interakci a aktivní zapojení
Diskuse a vzájemné sdílení názorů vrstevníků jsou důležitými pilíři ED, stejně jako aktivní spolupráce žáků.
8) Podpora protektivních faktorů
Všemi programy ED podporujeme protektivní faktory: podpora pozitivního vztahu k sobě samému, podpora vrstevnických i rodinných vazeb.
9) Nepoužívání neúčinných prostředků
V ED nepředáváme pouhé informace o rizikovém chování, nepoužíváme zastrašování ani moralizování. Pracujeme s emocemi prostřednictvím prvků zážitkové pedagogiky.
10) Komplexnost a kombinace mnohočetných strategií
Do programů zapojujeme i sekundární cílové skupiny – pedagogy a rodiče.
Omezení a rizika
Určitá témata mohou vyvolat etickou diskusi a následně i etický problém. Jde o témata, spojená s rozlišováním mezi dobrým a zlým, správným a nesprávným. Mezi ta nejdiskutovanější patří rasová témata, antikoncepce, rozvod, nemoci, smrt…
Přístup k etice je věcí dynamickou, protože nezávisí jen na jednotlivci, vyvíjí se v kontextu společenských změn i jednotlivých skupin.
Cílem ovšem není vyhnout se těmto debatám, ale kultivovaně je vést. Proto když nastanou v diskusích situace, ve kterých se promítne široká paleta emocí, názorů a postojů, je úkolem lektora udržet debatu v mezích vzájemného respektu, právních norem a určitého kulturně-etického rámce.
KAM SE OBRÁTIT PRO POMOC
Jednotlivé kraje v ČR zveřejňují na svých stránkách strategie prevence rizikového chování a návazných sociálních služeb. Základní přehled orgánů a organizací s celorepublikovou působností:
1) Prevence rizikového chování na školách
PRCH má v kompetenci MŠMT. Nabídku programů a zařízení, poskytujících preventivní programy, lze získat u krajských koordinátorů školní prevence.
2) Sociálně-právní služby
OSPOD (Oddělení sociálně-právní ochrany dětí) je zákonem určený orgán, který zajišťuje sociálně-právní ochranu nezletilých dětí, osamělých gravidních žen, rodin s nezletilými dětmi a rodin
s nízkou sociální úrovní. Služby a kontakty: www.ospod.cz. Ohlašování problematických skutečností se děje na obecních úřadech
s rozšířenou působností.
3) Policie ČR
Šetřením trestné činnosti, ale i její prevencí se zabývá Policie ČR, kam se lze obrátit v případě páchání trestných činů či podezření na páchání trestných činů: www.policie.cz, tísňová telefonní linka 158.
4) Registr a přehled sociálních služeb
V oblasti závislostí, domácího násilí, rodinných a partnerských krizí, sociálního vyloučení atd. zřídilo MPSV registr poskytovatelů sociálních služeb, poradenských center, azylových domů apod., kde mohou jednotlivé cílové skupiny v jednotlivých krajích najít přehled poskytovatelů služeb v problematické oblasti. Registr zde: https://www.mpsv.cz/registr-poskytovatelu-sluzeb.
5) Probační a mediační služba
PMS vychází ze součinnosti dvou profesí – sociální práce a práva, zejména trestního, a zabývá se integrací a kontrolou pachatelů, podporou a pomocí obětí, a to v obcích
s rozšířenou působností. Více informací
na www.pmscr.cz.
6) Telefonická a internetová pomoc
Linka pro rodinu a školu – 116 000 – www.linkaztracenedite.cz – zdarma a nonstop pomoc dětem, mladým lidem a rodičům v obtížných životních situacích (např. útěk z domova), ale i v každodenních problémech.
Linky důvěry – podle kraje: www.capld.cz
(pomoc telefonem, Skypem, chatem, e-mailem).
7) Pedagogicko-psychologické poradny
V jednotlivých krajích působí pedagogicko-psychologické poradny, jejich poradenské služby jsou zaměřeny na prevenci a řešení výukových a výchovných obtíží, na integraci žáků se zdravotním postižením a se specifickými poruchami učení a chování a na kariérové poradenství. Na internetu lze vyhledat PPP
v rámci jednotlivých krajů.