Etické dílny

Etické dílny®
popis programů

Etické dílny® jsou certifikované a systematické programy primární prevence pro žáky 1. až 9. ročníku ZŠ (a odpovídající stupně gymnázií) a děti předškolního věku z MŠ. Obsahují širokou nabídku témat, specificky i nespecificky zaměřených, ze kterých si škola vybírá podle své potřeby nebo na základě našeho doporučení.

V programech Etické dílny® pomáháme dětem zorientovat se v sobě i ve světě kolem, učit se řešit každodenní problémy a obtížné situace bez nebezpečného experimentování a rizikového chování.

Programy jsou interaktivní, využíváme v nich pestrou škálu didaktických metod jako je hraní rolí, diskuse, skupinové aktivity a hry podporující komunikaci, spolupráci a kreativitu. Nejmenší děti bývají nadšené z maňáskové loutky.

Děti samy mají prostor nacházet vhodné odpovědi na mravní a hodnotové otázky a tvořivě se podílet na jejich řešení – nebýt jen pasivními posluchači, ale aktivními spolutvůrci.

Cíle programů Etické dílny®

Dlouhodobým cílem je osobní růst každého účastníka.
Děti získávají vztahové dovednosti, dovednosti
pro rozvoj osobnosti a charakteru a nástroje pro odolávání společenským tlakům a specifickým rizikům.

Kompletní katalog programů s podrobným popisem všech témat a ceníkem ke stažení zde.

CÍLOVÉ SKUPINY

a) Hlavní cílová skupina

  • Žáci základních škol (1. – 9. ročník),
    žáci osmiletých gymnázií (prima – kvarta), příp. 1. – 2. ročníku SŠ
  • Děti z mateřských škol předškolního věku

b) Další cílové skupiny

  • Pedagogové, ŠMP
  • Rodiče a zákonní zástupci žáků

CENA PROGRAMŮ

Reálná cena 2 200 Kč / 2hodinový program, 4 400 Kč / 4hodinový program. Plus doprava 8 Kč/km.
Částka zahrnuje: odměnu pro lektora, pomůcky, zprávu z programu včetně doporučení pro další práci se třídou, přípravu, vzdělávání, aktualizace programů, supervize, náklady na certifikaci…
Smluvní cena – pokud je reálná cena překážkou.

PRO HLADKÝ PRŮBĚH PROGRAMŮ NA VAŠÍ ŠKOLE

"Lence je špatně!" PŘÍTOMNOST PEDAGOGA NA PROGRAMU
NESPOJOVAT TŘÍDY
"Za deset minut odjíždí všechny děti na plavání!" SLADIT HARMONOGRAM S PLÁNEM ŠKOLY
VHODNÉ PROSTOROVÉ PODMÍNKY
"Program musíme přeložit na jindy!" PŘELOŽENÍ PROGRAMU PŘI NÍZKÉ ÚČASTI ŽÁKŮ

METODY PRÁCE

Etické dílny® naplňují všechny zásady efektivní primární prevence.

1) Kontinuita působení a systematičnost plánování

Díky široké nabídce témat ED můžeme spolupracovat se školou dlouhodobě a rozvíjet jednotlivá témata v postupujících ročnících.

2) Cílenost a adekvátnost informací i forem působení

U jednotlivých témat ED zohledňujeme věk, úroveň vědomostí, atraktivnost jednotlivých didaktických pomůcek pro danou cílovou skupinu i kontext dané skupiny.

3) Včasný začátek preventivních aktivit

S ED působíme již od předškolního věku MŠ a dále od 1. do 9. třídy ZŠ.

4) Propojení různých témat

Navrhujeme škole kombinace vhodných témat ED dle potřeb cílové skupiny, popř. doporučujeme jiné poskytovatele programů, nemůžeme-li vyhovět.

5) Pozitivní orientace

ED stojí na pozitivní motivaci prostřednictvím zkušeností a příběhů lidí, kteří se s problémy dokázali zdravě vypořádat.

6) Využití „KAB“ modelu

Působení na kvalitu postojů je základní hybnou silou ED. U všech témat je hlavním cílem získat důležité sociální dovednosti potřebné pro život, položit základ osobní identity a kvalitní komunikace s okolím.

7) Využití „peer“ prvku, důraz na interakci a aktivní zapojení

Diskuse a vzájemné sdílení názorů vrstevníků jsou důležitými pilíři ED, stejně jako aktivní spolupráce žáků.

8) Podpora protektivních faktorů

Všemi programy ED podporujeme protektivní faktory: podpora pozitivního vztahu k sobě samému, podpora vrstevnických i rodinných vazeb.

9) Nepoužívání neúčinných prostředků

V ED nepředáváme pouhé informace o rizikovém chování, nepoužíváme zastrašování ani moralizování. Pracujeme s emocemi prostřednictvím prvků zážitkové pedagogiky.

10) Komplexnost a kombinace mnohočetných strategií

Do programů zapojujeme i sekundární cílové skupiny – pedagogy a rodiče.

Omezení a rizika

Určitá témata mohou vyvolat etickou diskusi a následně i etický problém. Jde o témata, spojená s rozlišováním mezi dobrým a zlým, správným a nesprávným. Mezi ta nejdiskutovanější patří rasová témata, antikoncepce, rozvod, nemoci, smrt…
Přístup k etice je věcí dynamickou, protože nezávisí jen na jednotlivci, vyvíjí se v kontextu společenských změn i jednotlivých skupin.
Cílem ovšem není vyhnout se těmto debatám, ale kultivovaně je vést. Proto když nastanou v diskusích situace, ve kterých se promítne široká paleta emocí, názorů a postojů, je úkolem lektora udržet debatu v mezích vzájemného respektu, právních norem a určitého kulturně-etického rámce.

KAM SE OBRÁTIT PRO POMOC

Jednotlivé kraje v ČR zveřejňují na svých stránkách strategie prevence rizikového chování a návazných sociálních služeb. Základní přehled orgánů a organizací s celorepublikovou působností:

1) Prevence rizikového chování na školách

PRCH má v kompetenci MŠMT. Nabídku programů a zařízení, poskytujících preventivní programy, lze získat u krajských koordinátorů školní prevence.

2) Sociálně-právní služby

OSPOD (Oddělení sociálně-právní ochrany dětí) je zákonem určený orgán, který zajišťuje sociálně-právní ochranu nezletilých dětí, osamělých gravidních žen, rodin s nezletilými dětmi a rodin
s nízkou sociální úrovní. Služby a kontakty: www.ospod.cz. Ohlašování problematických skutečností se děje na obecních úřadech
s rozšířenou působností.

3) Policie ČR

Šetřením trestné činnosti, ale i její prevencí se zabývá Policie ČR, kam se lze obrátit v případě páchání trestných činů či podezření na páchání trestných činů: www.policie.cz, tísňová telefonní linka 158.

4) Registr a přehled sociálních služeb

V oblasti závislostí, domácího násilí, rodinných a partnerských krizí, sociálního vyloučení atd. zřídilo MPSV registr poskytovatelů sociálních služeb, poradenských center, azylových domů apod., kde mohou jednotlivé cílové skupiny v jednotlivých krajích najít přehled poskytovatelů služeb v problematické oblasti. Registr zde: https://www.mpsv.cz/registr-poskytovatelu-sluzeb.

5) Probační a mediační služba

PMS vychází ze součinnosti dvou profesí – sociální práce a práva, zejména trestního, a zabývá se integrací a kontrolou pachatelů, podporou a pomocí obětí, a to v obcích
s rozšířenou působností. Více informací
na www.pmscr.cz.

6) Telefonická a internetová pomoc

Linka pro rodinu a školu – 116 000 – www.linkaztracenedite.cz – zdarma a nonstop pomoc dětem, mladým lidem a rodičům v obtížných životních situacích (např. útěk z domova), ale i v každodenních problémech.
Linky důvěry – podle kraje: www.capld.cz
(pomoc telefonem, Skypem, chatem, e-mailem).

7) Pedagogicko-psychologické poradny

V jednotlivých krajích působí pedagogicko-psychologické poradny, jejich poradenské služby jsou zaměřeny na prevenci a řešení výukových a výchovných obtíží, na integraci žáků se zdravotním postižením a se specifickými poruchami učení a chování a na kariérové poradenství. Na internetu lze vyhledat PPP
v rámci jednotlivých krajů.