ETICKÉ DÍLNY® PRO 2. STUPEŇ ZŠ
ŽIVOT V ONLINE DŽUNGLI
Rozvoj kritického myšlení, prevence rizikového chování na internetu, posílení sebereflexe
Cíle programu: V pexesu žáci pojmenovávají základní rizika online světa. Přemýšlejí nad důležitostí kritického myšlení a nad vlivem umělé inteligence na současnou veřejnou diskuzi.
Učí se čelit tlaku skupiny v oblasti kyberšikany, sextingu a nebezpečných výzev.
Seznamují se s postupem, jak se v případě obtěžování či ohrožení bránit a kam se obrátit o pomoc.
Cílová skupina: 6.-7. ročník
MOC SLOVA
Posílení komunikace, schopnosti nést zodpovědnost za svá slova a jednání, zvládání konfliktních situací a vlastních emocí
Cíle programu: Žáci porozumí síle
a významu verbální i neverbální komunikace a důsledkům jejich používání. Pomocí skupinové hry trénují, jak pracovat s chybou, jak sdělit pochvalu i konstruktivní kritiku.
Příběh ve videu s následnou diskuzí je vede k hlubšímu zamyšlení nad tím, jak posměch druhým ubližuje.
Jsou motivováni vyhýbat se lžím, pomluvám a vulgární komunikaci
a namísto toho používat svá slova
k posilování mezilidských vztahů.
Cílová skupina: 6.-7. ročník
JAK BÝT DOBRÝMI PŘÁTELI?
Zlepšení klimatu třídy, posílení komunikace, schopnosti čelit sociálnímu tlaku a dovednosti odmítnout, sebereflexe
Cíle programu: Žáci si uvědomí, jaké vlastnosti by měli mít dobří přátelé, a pojmenují hodnoty, na kterých kamarádství stojí. Prostřednictvím her a interaktivního příběhu si uvědomí důležitost respektující komunikace (v reálném životě i na sociálních sítích), spolupráce a empatie pro rozvoj přátelských vztahů ve třídě. Jsou motivováni rozvíjet své sociální dovednosti.
Cílová skupina: 6.-8. ročník
KLÍDEK BEZ NÁVYKOVÝCH LÁTEK
Prevence závislostí na výrobcích s obsahem nikotinu a dalších návykových látek. Posílení schopnosti čelit sociálnímu tlaku, porozumění významu dopaminu při vzniku závislosti. Povzbuzení ke svobodnému životu bez závislostí.
Cíle programu: Žáci poznávají, jaké důsledky přináší kouření, e-cigarety a užívání dalších návykových látek, jako je alkohol, marihuana, THC, HHC, kratom. Uvědomují si, že zdraví a život patří k nejvyšším hodnotám. Chápou principy vzniku závislosti a význam dopaminu. Jsou povzbuzováni k hledání smysluplných aktivit a pozitivního přístupu k životu bez návykových látek. Nacvičují odmítnutí nabídky přípravku s nikotinem. Ti, u kterých se závislost již rozvinula, jsou povzbuzeni bojovat se závislostí a vyhledat instituce, které pomáhají v odvykání.
Cílová skupina: 6.-8. ročník
ZDRAVÉ SEBEVĚDOMÍ
Posílení pozitivního sebehodnocení, schopnosti stanovení osobních priorit, uvědomění si vlastních hodnot
Cíle programu: Žáci pojmenují vlivy, které působí na sebevědomí člověka. V hlasování a diskuzi hledají, jak důležitá je krása, v příběhu se zamyslí nad tím, jak může posmívání kvůli vzhledu srazit sebevědomí druhého člověka. Hledají cesty k sebereflexi a způsoby, jak rozvíjet vlastní prosociálnost a zdravé sebevědomí založené na kvalitách charakteru, nikoli na popularitě a vzhledu.
Cílová skupina: 7.-8. ročník
PENÍZE NEBO ŽIVOT
Základy finanční gramotnosti, prevence zadlužování, zodpovědnost, vděčnost a prosociálnost, uvědomování si důležitých životních hodnot
Cíle programu: V interaktivním příběhu žáci přemýšlí nad vlivem peněz na mezilidské vztahy a nad úskalími půjček. Ve skupinách zkusí sestavit rodinný rozpočet. Formulují svůj vztah k penězům a pojmenují svoje životní priority. Uvědomí si ekonomické potřeby druhých, životní úroveň naší země ve srovnání se světem i své možnosti praktické pomoci druhým.
Cílová skupina: 7.-8. ročník
JSEM ORIGINÁL,
ALE V POHODĚ
Porozumění šířce a pestrosti vlastní identity, posílení schopnosti čelit nezdravým stereotypům a vlivům médií na vlastní osobnost, sebereflexe
Cíle programu: Na ilustraci horkovzdušného balónu se žáci pokusí definovat jednotlivé složky své identity, uvědomí si důležitost vyváženého života a zamyslí se nad tím, jak dosáhnout svých životních cílů ve světě plném různých vlivů a stereotypů.
Cílová skupina: 7.-9. třída
VÁŽÍŠ SI SVÉHO TĚLA,
NEBO HO ZNEUŽÍVÁŠ?
Prevence nezdravých způsobů řešení náročných životních situací – alkohol, sebepoškozování, poruchy příjmu potravy, jiné závislostní chování. Posílení dovednosti rozhodování a schopnosti vyhledat pomoc.
Cíle programu: Žáci poznávají rizika spojená s požíváním alkoholu (tělesný vývoj, sociální důsledky) a pochopí svou osobní zodpovědnost. Chápou vliv skupiny a jsou motivováni nepodlehnout jeho tlaku. Seznámí se s riziky dalších forem „řešení problémů“, ve kterých mladý člověk ubližuje sám sobě (poruchy příjmu potravy, sebepoškozování…). Hledají vhodná východiska a životní opory, které jim pomohou překonat náročná životní období.
Cílová skupina: 7.-9. třída
NA VLNĚ EMOCÍ
Uvědomění si a ovládání vlastních emocí, rozvoj empatie; prevence konfliktů, úzkostí a agresivity
Cíle programu: Žáci pochopí, že každý člověk má jinou rychlost a intenzitu prožívání emocí. V aktivitě Souboj mozků se seznámí se třemi typickými reakcemi na strach a ujasní si, jak postupovat v případě svých vyhrocených emocí. Dokáží pojmenovat své vlastní emoce a vcítit se do druhých.
Cílová skupina: 7.-9. ročník
PŘEDSUDKY
A KRITICKÉ MYŠLENÍ
Základy kritického myšlení, souvislost mezi dezinformacemi, předsudky a rasismem; vliv emocí na úsudky a postoje; posílení empatie a respektu
Cíle programu: Žáci si uvědomí, jak předsudky vznikají a jakou roli v tom hrají emoce. Prostřednictvím skupinových aktivit porozumí souvislostem mezi dezinformacemi a předsudky a učí se rozlišit, co je tolerance, nesouhlas a co už je diskriminace. Jsou motivováni s úctou respektovat názory a hodnoty druhých, přestože nemusí odpovídat jejich vlastnímu přesvědčení.
Cílová skupina: 8.-9. ročník
SEX, LÁSKA A VZTAHY
Prevence rizikového sexuálního chování, posílení schopnosti čelit tlaku kultury a médií, motivace k zodpovědnému rozhodování
Cíle programu: Žáci při hře Bingo porozumí souvislostem sexuality se (svým) zdravím a psychikou. Zamyslí se nad vlivem kulturních stereotypů v oblasti genderu. Poznávají důležitost odpovědného sexuálního chování a nebezpečí závislosti na pornografii. Seznámí se se čtyřmi kroky k vytvoření pevného vztahu. Dokáží poznat rozdíl mezi láskou, zamilovaností a romantickým sněním.
Cílová skupina: 9. ročník
MORÁLNÍ BLUDIŠTĚ
Posílení dovednosti rozhodování a schopnosti předvídat následky svého jednání, zvládání zátěžových situací
Cíle programu: Žáci se učí hodnotit důsledky dobrých a špatných rozhodnutí, uvědomují si svou odpovědnost. Zvažují takové typy rozhodnutí, v nichž na jedné misce vah leží morálka a na druhé zisk. Prostřednictvím příběhu a skupinové hry jsou motivováni k vytrvalosti a překonávání překážek v životě. Učí se chápat rozdíl mezi odpuštěním a smířením. Jsou povzbuzováni k tomu, aby si nenechali ubližovat a nastavili si hranice. V závěrečné tombole prožijí, že život není vždy „fér“ a je potřeba brát těžkosti života s nadhledem.
Cílová skupina: 9. ročník
Doporučená skladba programů Etické dílny®
2. stupeň